måndag 20 mars 2017

"Vi gick uppför och så gick vi nerför och så gick vi uppför igen"

Månadens gästskribent Pia af Rolén

Pia af Rolén är marknadsansvarig på Djurönäset konferens & hotell. Hon älskar skärgård, havet, segling, öppna vidder, vandring och fjäll. Stort intresse för hälsa, med yoga-, kost- och träningsutbildningar i bagaget.

Vad ligger bakom din drivkraft? Vad taggas du av, vad är det som driver just dig? Vad är det som driver oss människor till att utmana oss själva, att visa att vi kan?

Utmaningar i hinderbanan, bootcampen eller på den långa vandringen är träningsformer som bara ökar i popularitet. En hinderbana är ursprungligen speciellt framtagen att användas för att träna styrka, kondition, smidighet och koordination för militär, polis och idrottsmän. Typiska moment för en hinderbana inkluderar krypning, balansövningar, hängövningar och klättring. Det blir med andra ord en komplett träning där alla muskler är involverade, inklusive hjärta och hjärna.

Att vara med på en bootcamp, hinderbana eller liknande slutar oftast med att man är helt slut, men sjukt nöjd med sin insats. Det är en speciell tillfredställelse i att ta ut sig och tvärtemot vad man kan tro, genererar det mer energi än efter en viloperiod. Inom yogan säger man ”stretch your body and you will stretch your mind”, säkert är det så även med styrkan och uthålligheten. Bygg upp din kropp och din kondition, så stärker du också ditt psyke och din mentala kapacitet.

I vår bransch, konferensbranschen, är det en stark trend att inte bara låta gruppen stärkas tillsammans med nya utmaningar inom företaget, utbildning och social samvaro. Vi ser en ökad efterfrågan att även stimulera till att stärka våra fysiska kroppar tillsammans. Tränar vi gemensamt inom företaget så bondar vi på ett nytt sätt och vi får samtidigt mer kraft över i vardagen att orka med alla våra uppgifter. Överför du den sköna känslan att få utmana dig själv i en riktigt tuff fysisk övning, överför du också den mentala bilden till att utmana dig själv även mentalt och blir därmed mer kreativ och en större resurs för ditt företag. Idag kan man till och med se att både inlärning, minne och kreativitet förbättras och som grupp får man nytänkande på köpet!

Så, träning gör dig alltså inte bara friskare och mer uthållig, träning gör dig också intelligentare enligt denna relativt nya forskning. I boken ”Hjärnstark” beskrivs kopplingen mellan träning och intellektuell kapacitet.
– På kort sikt förstärks våra tankemässiga förmågor av att hjärnan tillförs mer blod. På lång sikt händer flera saker. Dels bildas nya hjärnceller i minnescentrat, men mest fascinerande är att kopplingen mellan olika delar i hjärnan förstärks av fysisk aktivitet, från tinninglob till pannlob också vidare. Detta gör att helheten fungerar bättre, enligt psykiatriker Anders Hansen.

Jag kommer inte att komma med några svar på frågorna om vad det är som driver oss, men att sätta upp mål för dig själv som du sedan uppnår, kan verkligen göra under för din självkänsla. Gruppträningar ger också lagkänsla, moral, kämparanda, förtroende och ledarskap. Detta resulterar för individen i ökad motivation, energi och självförtroende. Och det är tydligt att många av oss har behov av att hela tiden överträffa oss själva. Inte alltid så mycket för att visa andra att vi kan, utan för att visa oss själva att vi klarar mer än vi tror.

-Vi gick upp för berget och så gick vi nerför och så gick vi uppför igen, sa jag lite skämtsamt till en vän efter en vandringsresa. – Varför gjorde ni det, sa han. Ja, varför gjorde vi det :)

Pia af Rolén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi tar gärna emot alla synpunkter, frågor, ris, ros och kommentarer som vi kan få! Välkommen att skriva till oss.