onsdag 19 oktober 2016

Tio budord för minglare

Månadens gästskribent Åsa Dahlqvist

Åsa Dahlqvist, med det egna företaget Memma, är en av Sveriges främsta mäss- och mötesexperter och hjälper företag och organisationer att få fler och bättre möten - på mässan, i minglet och på eventet.

På ett mingel gäller det att skapa många och bra möten med människor du inte känner sedan tidigare. Ju större nätverk du har, desto lättare blir det för dig att på lång sikt få hjälp med olika utmaningar. Sociologen Mark Granovetter upptäckte redan på 1970-talet nätverkens betydelse. I hans forskningsavhandling "How to Get a Job" visade han hur arbetssökande med stort nätverk betydligt snabbare fick nytt jobb jämfört med de som hade mindre nätverk.

Även om vi förstår förträffligheten med att nätverka verkar de flesta av oss tycka att det är jobbigt att gå in i ett rum fullt med folk vi inte känner, att lämna vår komfortzon och kasta oss ut i det okända. Men det går att lära sig och träna på att bli en bra minglare. Här är tio budord som du kan bära med dig inför nästa mingeltillfälle.

1.  Du skall icke slösa din tid med att bara prata med dem du känner.

2.  Du skall vara aktiv och ta första kontakten och ha tillit till att ingen katastrof kan inträffa.

3.  Du skall aldrig döma din nästa genom hens utseende, yrke eller position.

4.  Du skall vara nyfiken och lyssna på den du pratar med, såsom du själv skulle vilja bli lyssnad på.

5.  Du skall vara förberedd på att kortfattat berätta vem du är och vad du kan, ty samtalstiden kan vara knapp.

6.  Du skall tänka på hur du kan vara till nytta för den du pratar med, inte tvärtom.

7.  Du skall hedra och välkomna alla du pratar med - ingen ska känna sig dumpad.

8.  Du skall alltid lägga undan din mobiltelefon när du pratar med en annan människa.

9.  Du skall aldrig ta på dig skulden för att någon annan minglare är otrevlig mot dig.

10.  Du skall efter minglet skörda frukterna av ditt arbete - vårda dina nyvunna kontakter och bygg vidare på relationerna.

Lycka till!

Åsa Dahlqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi tar gärna emot alla synpunkter, frågor, ris, ros och kommentarer som vi kan få! Välkommen att skriva till oss.