tisdag 8 maj 2012

Sociala medier - lösningen på alla bekymmer?

Månadens gästskribent Roger Kellerman:

Roger Kellerman är Publisher för facktidningen Meetings International sedan 2003. Före dess startade han tidningen KonferensVärlden 1989 där han var chefredaktör. Han startade också Meeting Professionals International (MPI) i Sverige 1994.

Jo, vi har alla hört vad det handlar om. "Vi annonserar inte längre - vi satsar på sociala medier som Facebook och Twitter". Men hur gör ni affärer? "Vi kör med storytelling, skickar ut ett antal kakrecept, berättar om hur bra maten är och visar bilder på vår fantastiska vinkällare".

Hur gör du? Når man landets konferensbokare genom att twittra? Eller genom en Facebookinbjudan? Genom att vi överöses med meningslösheter på Facebook där det redan klockan 04:00 säger "ping" i mobilen därför att någon morgonpigg person vill berätta att solen lyser. Eller att det regnar. Att tvätten är klar. Eller inte. Att kakan står i ugnen. Eller just är uppäten. Att barnen slåss. Eller att vi alla älskar varandra.

Jo det är sant, sociala medier har förändrat vår vardag och vårt liv. Nu är det alltfler som slutar att svara på mejl för att det är "gammalmodigt". Någon berättade för mig att mejl kommer att vara helt borta inom två år. Hm … jag är nog lite tveksam i alla fall. Men när inte ens vissa personer man faktiskt förväntar sig ett svar från hör av sig kan det bero på att man hamnat i deras spamfilter, har drunknat ibland de 647 mejl jag fick i går. Idag kom det cirka 700 mejl från några av de 3500 utställarna på IMEX-mässan i Frankfurt som fått ett nytt verktyg av IMEX, något slags eget twitter med små bilder. Problemet är att om alla 3500 utställare skickar mejl till alla de 7000 som anmäler sig till IMEX så blir det till slut 24 500 000 mejl och visst blir det världsrekord. Igen! Men blir det några glada världsmästare?

Är det någon som mäter produktivitetsutvecklingen på våra arbetsplatser sedan Facebook blev en allt vanligare kommunikationskanal? Hu nej, det skulle kunna visa något vi inte vill se. På frågan till experten på sociala medier vid frukostmötet om hur lönsamt Facebook är för de som använder den får vi alltid exemplet om den som fick 28 miljoner träffar och blev rik som ett troll. Sen glömmer vi gärna att det är 0,00000001 promille som får det gensvaret och vi får inte veta om 24 500 000 mejl faktiskt generar en enda affär. Lite grann som ett lotteri känns det i alla fall.

Om jag har ett Facebook-konto? Jodå, jag är inte helt borta från världens nymodigheter. Jag har 901 Facebookvänner, eller vad vi ska kalla dem i verkligheten. Alla känner jag väl inte så där intimt precis.

Just nu sitter några studenter (det är ofta så) och tänker på hur de ska toppa Facebook för ingen tror väl att teknikutvecklingen är framme vid sin sista seger. Vi närmar oss dagen när vi hoppar högt för att telefonen ringer. Men vi kan ju alltid dra oss tillbaka en stund och spela Rumble. Det kan man ju till och med spela ensam om man inte vill utmana världen på ordkunskap. Nu måste jag sluta. Kom precis på ett bra Twitter!

Roger Kellerman, @theKellerman - kom och hälsa på!

2 kommentarer:

  1. Bra roger! Bra som komplement men inte lösningen på allt. //Jonas, Karlstad

    SvaraRadera
  2. Du glömde Google+ där jag personligen tror det finns en stor potential Roger.
    En länk på temat om hur man som företag kan jobba på sociala media. Allt började med att TV4 sa att de skulle prioritera andra sociala medier framför Google+
    Från den 9/5 Rekommenderar den varmt!
    https://plus.google.com/u/0/103069273284633409945/posts/dDiQg4P8Sr1

    SvaraRadera

Vi tar gärna emot alla synpunkter, frågor, ris, ros och kommentarer som vi kan få! Välkommen att skriva till oss.