måndag 11 april 2011

2010-talets dygnetruntjobbande hotellinspektör heter Tripadvisor


Månadens gästskribent Ulrik Clemens von Döbeln

Ulrik är VD på Såstaholm i Täby och affärsområdeschef för tre möteshotell i Winn Hotel Group AB.

I hotell och restaurangbranschen har vi sedan många år ett stort engagemang för en lång rad professionella klassificeringar. Både branschens egna klassificeringar och allehanda bedömningar i pressen. Varje hotelldirektör eller krögare med självaktning ägnar dem uppmärksamhet och har en målsättningen för det egna etablissemanget klar för sig.

Vad kommer de här bedömningarna betyda i framtiden? Inte mycket alls! Våra revisioner kommer förvisso säkert fortsätta vara nyttiga branschinterna revideringar men med betydelse för våra kunders köpbeslut? - knappast. Det är ratingsajterna som tar över. Sociala mediers framfart med bl.a. bloggar, FB » och Twitter » där gästerna själva kommenterar, lägger upp bilder och ger tips är ju redan idag det morgondagens gäster läser och tar till sig.

När jag planerade en resa i USA nyligen kunde jag utan att ha satt min fot på det tilltänkta resmålet, med hög precision välja riktigt prisvärda hotell och restauranger med det lilla extra genom att ägna en stund åt planering med hjälp av otaliga gästrecensioner på Tripadvisor ».

I USA är recensionerna idag så talrika och omfattande att det inte bara medger att välja rätt krog utan också få tips om ställets topprätter och bästa bordsplacering! USA ligger som vanligt några år före oss men går det som det brukar är snart recensionerna lika talrika och träffsäkra här. Och visst är det väl sunt! Här finns inte bara omfattande detaljinformation för kunden att hämta utan recensionerna visar också på jämnhet eller brist på jämnhet över tid.

Visst skrivs det en del som är osant, men med en aning kritiskt hållning blir bilden klarare än vad den någonsin kan bli med någon lista, dörrplakett eller lovande hemsida.

Makten att bedöma och döma har förflyttas från diplomerade inspektörer till resenärer som till delar varken har rösträtt eller legal rätt att handla alkohol! Öppenheten är obegränsad och sårbarheten uppenbar.

Det är dags att vi i branschen tar det här till oss. För duktiga operatörer öppnas möjligheter att förstärka sin produkt. Det verkar vara nästan uteslutande privatgäster som skriver de här recensionerna än så länge. Men vem vet, en dag är nog konferenskunderna i farten de också!

3 kommentarer:

  1. Det ligger helt klart något i det Ulrik säger när det gäller privatpersoner. Det som möjligen talar emot den utvecklingen avseende konferenköpare är att konferensköparna är inte lika talrika som privatkunder. Beräkningar som gjorts har visat att det är ca 70 000 = 0,8 procent av totalpopulationen i Sverige som någon gång under året köper en konferens. För en stor andel av dessa konferensbokare är konferensköpet också ett sällan köp. Så sällan att många inte ens ser sig som konferensköpare eller inser att man tillhör målgruppen.
    Denna bakgrund talar emot att antalet omdömen om konferensköp skulle bli lika talrika som omdömen om produkter som köps av alla medborgare i landet. Men vi får se, det är en spännande utveckling och tid vi lever i.

    SvaraRadera
  2. Det är helt rätt att de flesta inte ser sig som konferensköpare. Men de bokar och köper säkert mycket annat via nätet och använder säkert Tripadvisor och liknande sajter till det. Kanske tar de med sig det beteendet när de bokar konferenser också.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att vi lever i en värld där vi hela tiden granskas och det är spännande! B2B har ju varit en trög bransch inom sociala medier, därav också det klena utbudet av recensioner. Jag tror att vi inom B2B kommer att se mer av bloggrecensioner i framtiden. Google tycker ju mycket om aktiva bloggar, så det finns all anledning att hålla ett öga på den sfären.

    Bifogar en intressant grej om detta från Mis B2B-grupp:http://micco.se/2011/05/sociala-medier-och-b2b/

    Mimmi Dahlström på Äventyrens Ö

    SvaraRadera

Vi tar gärna emot alla synpunkter, frågor, ris, ros och kommentarer som vi kan få! Välkommen att skriva till oss.